Merhaba kära läsare....Vill gärna dela med mig ett jättelätt och underbar recept på ananaspaj som jag hittade på tasteline.. Servera med vaniljglass och en kopp kaffe!!!
Ingredienser:
Pajdeg:
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
150 gram smör
Fyllning:
400 gram ananas, krossad, avrunnen
2 dl crème fraiche
0,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 st ägg
Gör så här:
1. Börja med pajdegen. Smält smöret och ställ det åt sidan. Sätt på ugnen under tiden 200 grader!!
2. Blanda mjöl, socker och bakpulver i en stor skål. Häll över det av svalnade smöret och blanda till en deg. Det blir en ganska grynig massa.
3. Tryck ut degen i pajformen. Det går bra att använda en vanlig pajform, men helst en med löstagbar botten.
4. Blanda ihop fyllningen. Lägg ananas, creme fraiche, socker, vaniljsocker och ägg i en skål och blanda ordentligt.
5. Häll upp fyllningen i det obakade pajskalet. Grädda i mitten av ugnen, 200 grader i 30 minuter.
Låt pajen svalna före servering. Servera med vaniljglass och en kopp kaffe!!
Välkomna till Leylas mathörna
Yemek tariflerimin turkce ile istiyorsaniz yoruma mesaj/e-mail birakin size gönderirim.
Som handlar om mat från det turkiska och svenska köket, deras kulturs inverkan på matkulturen. Ni kommer också finna en del inlägg om barn o föräldrar m m. Hoppas ni hittar något matnyttigt i arkivet till höger. I will be happy if you leave a note in my guestbook!!
Som handlar om mat från det turkiska och svenska köket, deras kulturs inverkan på matkulturen. Ni kommer också finna en del inlägg om barn o föräldrar m m. Hoppas ni hittar något matnyttigt i arkivet till höger. I will be happy if you leave a note in my guestbook!!
Showing posts with label Tatlilar. Show all posts
Showing posts with label Tatlilar. Show all posts
Sunday, March 6, 2011
Monday, March 30, 2009
Mannagrynskaka m choklad o valnötter / cikolatali ve cevizli Irmik tatli

Ingredienser:
Ugnstemp: 200 grader
(dricksglas eller kopp)
2 glas mannagryn
1,5 yoghurt
1 strösocker
1 msk bakpulver
1 dl hackad blockchoklad
2 dl hackade valnötter
Sockerlag:
1,5 glas strösocker
2 glas vatten
1 msk citronsaft
Tillagning:
- Börja med att koka sockerlaget så det hinner svalna innan kakan blir färdig. Koka i ca 10 min.
- Blanda nu övriga ingredienser utom valnötterna. Vispa ordenligt.
- Häll i en smörjd lite bröad ugnstålig glasform. Ställ in i ugnen på 200 grader.
- Kakan är färdig när det fått gyllenbrun färg och är fast. känn med gaffel eller sticka.
- Ta ut kakan nu och häll över kakan sockerlaget. Strö nu över valnötterna också. täck med en duk. Låt det stå ett par timmar tills det svalnat. Den är godast efter 4-5 tim då den sugit upp all sockerlag och smakerna satt sig.
Sunday, March 29, 2009
Våffeltårta

Ingredienser:
100 g smör
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
4 dl mjölk
Fyllning:
3 dl vispgrädde
2-3 dl jordgubbssylt
Garnering:
färska jordgubbar
vispad grädde
Tillagning:
- Smält smöret och låt det svalna.
- Blanda mjöl och bakpulver i en skål. Rör ner först hälften av mjölken i mjölblandningen, tillsätt resterande mjölk efter hand.
- Blanda i smöret.
- Hetta upp våffeljärnet. Pensla det med lite smör. Häll 3/4 dl smet på järnet.
- Grädda våfflorna 6-8 minuter och låt svalna på galler.
- Vispa grädden hårt till fyllningen.
- Bred på sylt och spritsa eller klicka grädde i lager mellan våfflorna.
- Garnera med färska bär och vispad grädde.
- Smaklig efterrätt!
Sunday, March 22, 2009
Mormors risgrynsgröt / Sütlaç
I Turkiet kokar man gröt oftast till frukosten. När man ska äta gröten som efterrätt ställ in skålen i ugnen i ca 20 min tills det får färg och blir då lite fastare.Ingredienser
2 1/2 dl rundkornigt ris
2 1/2 dl rundkornigt ris
5 dl vatten
2 msk smör
1 tsk salt
8-9 dl mjölk
1 kanelstång
1-1 1/2 msk socker
Tillagning:
- Blanda ris, vatten, smör och salt i en stor tjockbottnad kastrull. Låt koka på svag värme ca 10 minuter.
- Tillsätt mjölk och kanelstång.
- Låt gröten koka på mycket svag värme 30-40 minuter. Späd med mer mjölk om gröten blir för tjock.
- Smaksätt med sockret. Servera med mjölk och kanel.
Etiketter:
Recept,
Smårätter / Hafif tarifler,
Tatlilar,
Yemektarifler
Chokladpudding / Çikolatalı puding
Ingredienser
6 dl mjölk ( ta 3 dl grädde och 3 mjölk för krämigare smak)
5 msk majsstärkelse (Maizena)
3 msk socker
3 msk kakao
1 ägg
1 msk vanillinsocker
Garnering:
Valnötter, riven kokos, hasselnötter
Tillagning:
- Blanda mjölk, majsstärkelse, socker, kakao och ägg i en kastrull.
- Sjud under omrörning tills krämen tjocknat. Låt den svalna lite. Smaksätt med vanillinsocker.
- Häll upp krämen i en vattensköljd form eller skål eller i portionsglas. Låt puddingen kallna, det tar 3-4 timmar i kylskåp.
- Stjälp gärna upp puddingen från form eller skål på uppläggningsfat.
Etiketter:
Recept,
Smårätter / Hafif tarifler,
Tatlilar,
Yemektarifler
Chokladbollar / çikolata yulaf topları
Ingredienser
35 st
100 g rumsvarmt smör
1 1/2 dl socker
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
2 msk kaffe
5 dl snabbhavregryn
Garnering: Kokosflingor, pärlsocker, hackad mandel eller chokladströssel
Gör så här:
Rör ihop smör och socker. Kör gärna i en matberedare.
Rör i kakao, vaniljsocker, vatten och havregryn.
Forma runda bollar och rulla dem i kokos, mandel eller strössel.
Förvara i frysen eller kylen
Etiketter:
Recept,
Smårätter / Hafif tarifler,
Tatlilar,
Yemektarifler
Saturday, March 14, 2009
Pain au Chocolate
Dilber bjöd på fika och serverade dessa underbara smördegsknytena med kaffe mmm..därför har jag fått ta receptet från hennes blogg.Ingredienser
1 rulle (250 g) färsk kyld eller 1 förpackning smördeg
100 g nutella
75 g mörk kvalitets choklad 70%
100 g mandelmassa
1 st apelsin, rivet skal
mandelspån att strö över innan gräddning
florsocker att pudra ovanpå bröden vid servering
Tillagning:
- Sätt ugnen på 175 grader, varmluft.
- Dela smördegen en gång på längden, och sen varje halva i fyra bitar.
- Bred en klick nutella på ena kortsidan av varje smördegsruta.
- Hacka chokladen grovt, riv mandelmassa och apelsinskal och fördela över smördegsrutorna.
- Rulla ihop bitarna från kortsidan och lägg rullarna med skarven nedåt på en plåt med bakplåtspapper.
- Pensla med uppvispat ägg och strö över mandelspån.
- Grädda dem gyllene i mitten av ugnen, cirka 20 minuter.
- Pudra på florsocker innan servering.
Skorppudding m valnötter / Etimek tatlisi

Ingredienser:
1 paket Brandt skorpor (finns i välsorterade butiker)
1 paket mjölk
1 litet paket vispgrädde
8 msk maizena majsstärkelse
sockerlag:
4 dricksglas vatten
3 dricksglas strösocker
2 msk kanel
1 msk citronsaft
Garnering:
Hackade Valnötter, pistagenötter eller annat efter smak
Tillagning
- Börja med och koka sockerlaget i ca 15 min.
- När sockerlaget kokat färdigt, lägg upp skorporna i en avlång form(helst glas). Häll på sockerlaget så pass att det täcker ca 2 cm över skorporna.
- Blanda nu i en djup kastrull mjölk, vispgrädde och maizena. vispa ordentligt.
- Sätt på värmen och vispa tills allt tjocknar till en tjockflytande smet( om ej tjocknar blanda isåfall lite mer maizena i kall mjölk och vispa ner försiktigt så det inte klumpar sig.)
- Häll nu försiktigt mjölkblandningen över skorporna i formen som ska ha svalnat lite och sugit upp all sockerlag.
- Ställ in kylskåpet ca 6 tim för att det ska stelna ordentligt.
- Servera nu till gästerna med en god kopp kaffe!
Tuesday, March 10, 2009
Pistage o valnötskaka / Cevizli Yayla tatlisi
Eftersom min lille är något bortskämd så var det han som önskade att jag skulle baka den här kakan till honom och så blev det kl 20.30 på kvällen...allt för att han ska äta något...han åt faktiskt upp hela sin bit...den här kakan är helt underbar fluffig och går att baka utan nötter eller med pistage och valnötter...jag hade bara valnötter hemma men den blev lika god ändå..jag hittar många av mina recept på turkiska sajter som många turkiska kvinnor har runtom i världen och är idag duktiga konditorer.Ingredienser:
ugnstemp 175 c
1 kopp strösocker
1 kopp vetemjöl
5 ägg
salt
1 msk mannagryn
1/2 kopp olja(ej olivolja)
1 msk bakpulver
1 kopp pistagenötter eller valnötter ( går också kombinera)
korinter eller gula russin
sockerlag:
2.5 kopp socker
2 kopp vatten
1 msk cintronsaft
Tillagning:
- Blanda ihop ingredienserna till sockerlag i en kastrull och koka det, när det kokat ca 20 min ställ det och svalna.
- Mixa nötterna i en mixer eller matberedare.
- Separera nu äggulan från äggvitan i 2 olika skålar.
- Vispa nu äggulan ihop med strösocker tills det blir alldeles poröst. ( viktigt vispa ordentligt)
- Vispa nu äggvitan ihop med en nypa salt tills det blir vitt skum.
- Sikta nu i vetemjölet försiktigt medan du vispar, sedan bakpulver, oljan och mannagrynet. Vispa ordentligt.
- Blanda nu i smeten med äggulan och sockret och nötterna Vispa ihop allt!
- Smörj o bröa ett avlångt ugnsfast form. Ställ in i ugnens nedre del i ca 30 min tills kakan fått fast form( känn med gaffel eller sticka) och fin gyllenbrun färg.
- När kakan är färdig, ta ut det och häll över sockerlaget försikigt lite i taget så kakan suger upp det. Låt lite sockerlag vara kvar så kakan inte blir för blöt. Låt det stå 10 min.
- Strö nu över lite valnötter eller pistagenötter. Servera nu med en kopp kaffe och lite vispat grädde!
Mammas kärleksmums / vaniljcikolatali kek
Den bästa kärleksmums jag ätit är mammas bakade..den slår tom konditoriernas och blir inte för torr eller degig och alldeles lagom saftig smak...När hon bakar blir det förstås storbak och då skickar hon till alla barnen som inte bor hemma..älskade mamma..nedan följer hennes egna recept som det är lite annorlunda måttsats på.Ingredienser:
ugnstemp 175 grader
3 ägg
2 dricksglas strösocker
3 msk bakpulver
3 msk vanilj
3 florsocker
1 glas margarin
1 glas olja(inte olivolja)
1-2 glas mjölk
vetemjöl efter behov ( smeten ska bli tjockflytande som muffins smet)
glasyr:
1/2 dl snabbkaffe
1 msk kakao
1 glas vatten
1-2 dl florsocker
1 msk smör
riven kokos
Tillagning:
- Vispa ihop ägg och strösocker poröst. blanda i den smälta margarinet och alla ingredienser utom vetemjölet. Vispa ordentligt.
- sikta nu i vetemjöl efter behov tills smeten är tjockflytande och jämn.
- Smörj och bröa nu en långpanna och häll i smeten.
- Ställ in ugnens nedre del i ca 45 min - 1 tim
- smält nu smöret till glasyren i en kastrull och blanda i alla ingredienser i glasyrsmeten. Låt det puttra upp ställ av det från spisen.
- Kakan är färdig när man känts med en sticka eller gaffel och smeten inte fastnar på gaffel eller stickan. Den får också en brun färg.
- När kakan är färdig och tagits ur ugnen och ska man nu smeta på glasyren och strö över riven kokos. Låt det svalna och servera sedan med en kopp kaffe.
Sunday, February 22, 2009
Saffranskaka m korinter
Saffranskaka m korinter
Ingredienser:
Ugnstemp: 175 C
200 g margarin
1 pkt saffran
2 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bkapulver
Tillagning:
- Smält matfettet och låt det svalna.
- Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt saffran, matfett, korinter och mjölk, blanda.
- Blanda vetemjöl och bakpulver och tillsätt i smeten. Vispa ordentligt.
- Häll smeten i en smord och bröad form.
- Grädda i ugnens nedre del i ca 45 min.
- Kakan är färdigt när det är fast och fått färg.
- Servera med vaniljvisp eller turkisk yoghurt.
Saturday, February 21, 2009
Dagens efterrätt Kokoskaka
Ingredienser:
ugnstemp: 175 grader tid: ca 50 min
3 dl Kokos
3 dl mannagryn
3 dl socker
3 dl yoghurt
2 dl matlagninsolja
3 ägg
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
Tillagning:
- Blanda socker, mannagryn och kokos.
- Blanda sedan yoghurt, ägg, vaniljsocker, bakpulver och oljan.
- Nu blandas alla ingredienser ihop. vispa ordenligt.
- Häll smeten i en smord och bröad form.
- Grädda i ugnens mitt i ca 40 min.
- När kakan stelnat och fått färg är det klart.
- Låt det svalna.
- Servera nu med en klick turkisk yoghurt eller vispad vaniljvisp.
Subscribe to:
Posts (Atom)
