Välkomna till Leylas mathörna

Yemek tariflerimin turkce ile istiyorsaniz yoruma mesaj/e-mail birakin size gönderirim.

Som handlar om mat från det turkiska och svenska köket, deras kulturs inverkan på matkulturen. Ni kommer också finna en del inlägg om barn o föräldrar m m. Hoppas ni hittar något matnyttigt i arkivet till höger. I will be happy if you leave a note in my guestbook!!
Showing posts with label efterrätter. Show all posts
Showing posts with label efterrätter. Show all posts

Thursday, December 8, 2011

Julbak & pepparkakshus


Vår söta pepparkakshus och lussebullar med pärlsocker på denna gången.
har hittat ett perfekt recept med kesella i  på Arlas hemsida.

Vår söta hustomte kommer på besök idag ;)
Merhaba alla läsare..vi bakade igår andra omgången av lussebullar och satte ihop vår pepparkakshus. Vi köpte färdiga formar iår. Det enda som fattas från huset är en hustomte som klättrar på taket, han ska komma på besök idag ;)  vad tycker ni om huset!! visst blev den söt..barnen var jätteduktiga.

Kalas

Min brorsdotter önskade sig rosa fjärilstårta som min svägerska bakat


Min dotter önskade en sig en höst tårta som vi beställde den här gången.
Det är roligare att baka själv!

Merhaba... hittade några bilder på kalas som varit nu i höst..eftersom vi är en stor familj så har vi haft många många kalas denna hösten (mashallah mashallah)..

Harun önskade sig en fotbollstårta till barnkalaset


Min son önskade sig en bilrondell till familjens 6-
års kalas

Sunday, March 6, 2011

Ananaspaj himmelsk gott!!

 Merhaba kära läsare....Vill gärna dela med mig ett jättelätt och underbar recept på ananaspaj som jag hittade på tasteline.. Servera med vaniljglass och en kopp kaffe!!!

Ingredienser:
Pajdeg:
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
150 gram smör

Fyllning:
400 gram ananas, krossad, avrunnen
2 dl crème fraiche
0,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 st ägg

Gör så här:
1. Börja med pajdegen. Smält smöret och ställ det åt sidan. Sätt på ugnen under tiden 200 grader!!
2. Blanda mjöl, socker och bakpulver i en stor skål. Häll över det av svalnade smöret och blanda till en deg. Det blir en ganska grynig massa.
3. Tryck ut degen i pajformen. Det går bra att använda en vanlig pajform, men helst en med löstagbar botten.
4. Blanda ihop fyllningen. Lägg ananas, creme fraiche, socker, vaniljsocker och ägg i en skål och blanda ordentligt.
5. Häll upp fyllningen i det obakade pajskalet. Grädda i mitten av ugnen, 200 grader i 30 minuter.
Låt pajen svalna före servering. Servera med vaniljglass och en kopp kaffe!!

Saturday, February 26, 2011

min dotters 15-års prinsesstårta/kızımın doğum günü pastası

Merhaba....Jag bakade min dotters 15-års tårta själv och hon ville att det skulle vara grön marsipan med naturfärgat marsipan krona och pärlband.....det var inte lätt att rulla alla pärlor och sen trä dem på tråd.. nästa gång tänkte jag köpa silverfärg som man kan färga marsipanpärlorna med så ser de riktigt äkta ut......Alla tyckte att den såg bra ut men jag är inte helt nöjd ändå.....
Utseendet och smakerna tycker jag är så extremt viktiga när tårtorna är hemmagjorda...smakerna var konditor lyckade i allafall ;)

Ha de vi hörs!!

Tuesday, July 14, 2009

Tiramisu


Ingredienser:
2 pkt savoiardkex
2 ägg
2 liter mjölk
ca 1 dl rismjöl
ca 1 dl potatismjöl
ca 1/2 dl vaniljsocker
ca 2 dl socker.
riven citronskal(valfritt)
nescafe
kako
Gör så här:
Häll allting förutom kex och kaffe i en kastrull och ställ det på spisen, rör om hela tiden tills puddingen har blivit tjock,smaksätt med mer vaniljsocker och socker om du vill. Doppa kexen i nescafe, men försiktigt för det suger upp snabbt,lägg det i en form. När du har täckt botten så häller du över puddingen och sedan lägger du på mer kex och sedan pudding, kex och pudding.Ställ in det i kylen i några timmar så att dne stelnar till och strö över kakao vid servering.

Sunday, March 29, 2009

Våffeltårta




Ingredienser:
100 g smör
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
4 dl mjölk

Fyllning:
3 dl vispgrädde
2-3 dl jordgubbssylt

Garnering:
färska jordgubbar
vispad grädde

Tillagning:

  • Smält smöret och låt det svalna.
  • Blanda mjöl och bakpulver i en skål. Rör ner först hälften av mjölken i mjölblandningen, tillsätt resterande mjölk efter hand.
  • Blanda i smöret.
  • Hetta upp våffeljärnet. Pensla det med lite smör. Häll 3/4 dl smet på järnet.
  • Grädda våfflorna 6-8 minuter och låt svalna på galler.
  • Vispa grädden hårt till fyllningen.
  • Bred på sylt och spritsa eller klicka grädde i lager mellan våfflorna.
  • Garnera med färska bär och vispad grädde.
  • Smaklig efterrätt!

Monday, March 16, 2009

Fetaost knyten / Cigarra börek





Ingredienser:
smördeg eller smördegsplattor
Feta ost
Persiljeblad(går bra med fryst)
1 äggolja

Tillagning:
  • Smula ner osten i en bunke och hacka persiljan.
  • Ta en platta och pensla med ägg, fyll den nu med osten och rulla ihop den.
  • Pensla med ägg o fritera tills de blir gyllenbrun.
  • Ta ut dem och lägg på hushållspapper och servera med te!

Ps: Det går att grädda dem i ugnen med och då kan man garnera med svart sesam.

Saturday, March 14, 2009

Ugnspannkaka m ost

Ugnspannkakan passar utmärkt till helgfrukosten..det lagas enkelt o smidigt..


Ingredienser:

Ugnstemp: 225 c

1/2 mannagryn
3 dl vetemjöl
½ tsk salt
6 dl mjölk
4 ägg

1 msk flytande smör till smörjning av långpanna

Riven ost eller ostbitar

Tillagning:

  • Sätt på ugnen på 225 grader.
  • Häll mjöl, mannagryn och salt i en skål.
  • Vispa ned mjölken lite i sänder för att få klimpfri smet - använd gärna elvispen.
  • Vispa ner äggen.
  • Häll smeten i smörjd långpanna och strö över riven ost eller ostbitar i smeten.
  • Grädda i mitten av ugnen ca 20 min. till gyllengul färg.
  • Skär ugnspannkakan i bitar och servera med sylt eller sirap.

Pain au Chocolate

Dilber bjöd på fika och serverade dessa underbara smördegsknytena med kaffe mmm..därför har jag fått ta receptet från hennes blogg.

Ingredienser
1 rulle (250 g) färsk kyld eller 1 förpackning smördeg
100 g nutella
75 g mörk kvalitets choklad 70%
100 g mandelmassa
1 st apelsin, rivet skal
mandelspån att strö över innan gräddning
florsocker att pudra ovanpå bröden vid servering

Tillagning:
  • Sätt ugnen på 175 grader, varmluft.
  • Dela smördegen en gång på längden, och sen varje halva i fyra bitar.
  • Bred en klick nutella på ena kortsidan av varje smördegsruta.
  • Hacka chokladen grovt, riv mandelmassa och apelsinskal och fördela över smördegsrutorna.
  • Rulla ihop bitarna från kortsidan och lägg rullarna med skarven nedåt på en plåt med bakplåtspapper.
  • Pensla med uppvispat ägg och strö över mandelspån.
  • Grädda dem gyllene i mitten av ugnen, cirka 20 minuter.
  • Pudra på florsocker innan servering.

Skorppudding m valnötter / Etimek tatlisi



Ingredienser:
1 paket Brandt skorpor (finns i välsorterade butiker)
1 paket mjölk
1 litet paket vispgrädde
8 msk maizena majsstärkelse

sockerlag:
4 dricksglas vatten
3 dricksglas strösocker
2 msk kanel
1 msk citronsaft

Garnering:
Hackade Valnötter, pistagenötter eller annat efter smak

Tillagning


  • Börja med och koka sockerlaget i ca 15 min.

  • När sockerlaget kokat färdigt, lägg upp skorporna i en avlång form(helst glas). Häll på sockerlaget så pass att det täcker ca 2 cm över skorporna.

  • Blanda nu i en djup kastrull mjölk, vispgrädde och maizena. vispa ordentligt.

  • Sätt på värmen och vispa tills allt tjocknar till en tjockflytande smet( om ej tjocknar blanda isåfall lite mer maizena i kall mjölk och vispa ner försiktigt så det inte klumpar sig.)

  • Häll nu försiktigt mjölkblandningen över skorporna i formen som ska ha svalnat lite och sugit upp all sockerlag.

  • Ställ in kylskåpet ca 6 tim för att det ska stelna ordentligt.

  • Servera nu till gästerna med en god kopp kaffe!

Tuesday, March 10, 2009

Pistage o valnötskaka / Cevizli Yayla tatlisi

Eftersom min lille är något bortskämd så var det han som önskade att jag skulle baka den här kakan till honom och så blev det kl 20.30 på kvällen...allt för att han ska äta något...han åt faktiskt upp hela sin bit...den här kakan är helt underbar fluffig och går att baka utan nötter eller med pistage och valnötter...jag hade bara valnötter hemma men den blev lika god ändå..jag hittar många av mina recept på turkiska sajter som många turkiska kvinnor har runtom i världen och är idag duktiga konditorer.

Ingredienser:
ugnstemp 175 c

1 kopp strösocker
1 kopp vetemjöl
5 ägg
salt
1 msk mannagryn
1/2 kopp olja(ej olivolja)
1 msk bakpulver
1 kopp pistagenötter eller valnötter ( går också kombinera)
korinter eller gula russin

sockerlag:
2.5 kopp socker
2 kopp vatten
1 msk cintronsaft

Tillagning:

  • Blanda ihop ingredienserna till sockerlag i en kastrull och koka det, när det kokat ca 20 min ställ det och svalna.
  • Mixa nötterna i en mixer eller matberedare.
  • Separera nu äggulan från äggvitan i 2 olika skålar.
  • Vispa nu äggulan ihop med strösocker tills det blir alldeles poröst. ( viktigt vispa ordentligt)
  • Vispa nu äggvitan ihop med en nypa salt tills det blir vitt skum.
  • Sikta nu i vetemjölet försiktigt medan du vispar, sedan bakpulver, oljan och mannagrynet. Vispa ordentligt.
  • Blanda nu i smeten med äggulan och sockret och nötterna Vispa ihop allt!
  • Smörj o bröa ett avlångt ugnsfast form. Ställ in i ugnens nedre del i ca 30 min tills kakan fått fast form( känn med gaffel eller sticka) och fin gyllenbrun färg.
  • När kakan är färdig, ta ut det och häll över sockerlaget försikigt lite i taget så kakan suger upp det. Låt lite sockerlag vara kvar så kakan inte blir för blöt. Låt det stå 10 min.
  • Strö nu över lite valnötter eller pistagenötter. Servera nu med en kopp kaffe och lite vispat grädde!

Mammas kärleksmums / vaniljcikolatali kek

Den bästa kärleksmums jag ätit är mammas bakade..den slår tom konditoriernas och blir inte för torr eller degig och alldeles lagom saftig smak...När hon bakar blir det förstås storbak och då skickar hon till alla barnen som inte bor hemma..älskade mamma..nedan följer hennes egna recept som det är lite annorlunda måttsats på.

Ingredienser:
ugnstemp 175 grader

3 ägg
2 dricksglas strösocker
3 msk bakpulver
3 msk vanilj
3 florsocker
1 glas margarin
1 glas olja(inte olivolja)
1-2 glas mjölk
vetemjöl efter behov ( smeten ska bli tjockflytande som muffins smet)

glasyr:
1/2 dl snabbkaffe
1 msk kakao
1 glas vatten
1-2 dl florsocker
1 msk smör
riven kokos

Tillagning:
  • Vispa ihop ägg och strösocker poröst. blanda i den smälta margarinet och alla ingredienser utom vetemjölet. Vispa ordentligt.
  • sikta nu i vetemjöl efter behov tills smeten är tjockflytande och jämn.
  • Smörj och bröa nu en långpanna och häll i smeten.
  • Ställ in ugnens nedre del i ca 45 min - 1 tim
  • smält nu smöret till glasyren i en kastrull och blanda i alla ingredienser i glasyrsmeten. Låt det puttra upp ställ av det från spisen.
  • Kakan är färdig när man känts med en sticka eller gaffel och smeten inte fastnar på gaffel eller stickan. Den får också en brun färg.
  • När kakan är färdig och tagits ur ugnen och ska man nu smeta på glasyren och strö över riven kokos. Låt det svalna och servera sedan med en kopp kaffe.

Sunday, February 22, 2009

Saffranskaka m korinter



Saffranskaka m korinter

Ingredienser:
Ugnstemp: 175 C

200 g margarin
1 pkt saffran
2 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bkapulver


Tillagning:


  1. Smält matfettet och låt det svalna.

  2. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt saffran, matfett, korinter och mjölk, blanda.

  3. Blanda vetemjöl och bakpulver och tillsätt i smeten. Vispa ordentligt.

  4. Häll smeten i en smord och bröad form.

  5. Grädda i ugnens nedre del i ca 45 min.

  6. Kakan är färdigt när det är fast och fått färg.

  7. Servera med vaniljvisp eller turkisk yoghurt.

Saturday, February 21, 2009

Dagens efterrätt Kokoskaka


Turkisk kokoskaka

Ingredienser:
ugnstemp: 175 grader tid: ca 50 min
3 dl Kokos
3 dl mannagryn
3 dl socker
3 dl yoghurt
2 dl matlagninsolja
3 ägg
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
Tillagning:
  1. Blanda socker, mannagryn och kokos.
  2. Blanda sedan yoghurt, ägg, vaniljsocker, bakpulver och oljan.
  3. Nu blandas alla ingredienser ihop. vispa ordenligt.
  4. Häll smeten i en smord och bröad form.
  5. Grädda i ugnens mitt i ca 40 min.
  6. När kakan stelnat och fått färg är det klart.
  7. Låt det svalna.
  8. Servera nu med en klick turkisk yoghurt eller vispad vaniljvisp.

Tuesday, February 17, 2009

Kaka med feta ost

Passar utmäkt till mellanmål eller lätt middag!



Ingredienser:
Ugn temp: 175° tid: ca 50 min varav 35 min i ugn
3 ägg
1 msk bakpulver
3 dl yoghurt
3 dl olja
1 stor kopp blandad ost (feta och riven ost)
1 handfull dill
1 handfull persilja
10 svarta oliver (kärnfria helst)
timjan, röd paprika, svartpeppar
6 dl vetemjöl


Tillagning:
• Vispa äggen i en skål.
• Tillsätt olja, yoghurt, dill, persilja. Rör ihop allt ordentligt till en smet.
• Smula feta osten, blanda i ostblandningen och oliverna.
• Vispa ner vetemjölet. Rör om ordentligt till en jämn o något hård smet.
• Smörj en rund kakform med löstagbar botten.
• Häll smeten i formen. Och ställ in i ugnen på 200° i ca 35 min.
• Kakan är färdig när den är gyllenbrun och fast. Känn med den sticka eller gaffel.
• Servera med en god grönsallad eller bönsallad.