Välkomna till Leylas mathörna

Yemek tariflerimin turkce ile istiyorsaniz yoruma mesaj/e-mail birakin size gönderirim.

Som handlar om mat från det turkiska och svenska köket, deras kulturs inverkan på matkulturen. Ni kommer också finna en del inlägg om barn o föräldrar m m. Hoppas ni hittar något matnyttigt i arkivet till höger. I will be happy if you leave a note in my guestbook!!

Wednesday, January 13, 2010

Semla recept/

Här kommer ett klassisk svensk recept på semlor....

IngredienserPortioner: ca 10 st

1/2 paket jäst (à 50 g)

100 g margarin eller smör

2 1/2 dl mjölk

1 ägg

1 dl socker

2 krm salt

2 krm hjorthornsalt

6-7 dl vetemjöl

Pensling:ägg

Fyllning:100 g mandelmassa

2-3 msk mjölk

Garnering:2 dl vispgrädde, florsocker

Gör så här:


  1. Smula jästen i en bunke. Smält matfettet i en kastrull eller i en skål i mikrovågsugnen på full effekt (max 800 W) ca 1 min.

  2. Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, 37°C. Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den löst sig.

  3. Tillsätt resten av degvätskan, ägg, socker, salt, hjorthornssalt och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen.

  4. Arbeta degen smidig för hand eller i maskin tills degen släpper bunkens kanter.

  5. Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min.

  6. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och knåda den smidig med resterande mjöl. Dela degen i ca 10 bitar.

  7. Forma varje bit till en slät bulle som läggs på en bakpappersklädd plåt.

  8. Låt bullarna jäsa övertäckta ca 20 min.

  9. Pensla bullarna med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen i 250°C, ca 10 min.

  10. Låt bullarna kallna på galler. Skär av ett lock på varje bulle.

  11. Gröp ur lite av inkråmet. Riv mandelmassan på rivjärn och blanda med inkråm och mjölk. Fyll tillbaka i bullarna.

  12. Vispa grädden till fast skum, gärna med elvisp. Klicka eller spritsa grädden på bullarna och lägg på locken.

  13. Pudra över florsocker och servera semlorna.

2 comments:

  1. älskar semlor men jag brukar ha sylt i istället för mandelmassa=) såg att du skrev i min blogg ville svara dig här.Jag har blivit opererad nyligen och vilar fortfarande är nog tillbaks i bloggen om 1 vecka eller så tack för omtanken gullet det var snällt puss

    ReplyDelete
  2. Hej vännen,
    det låter gott, är det en speciell syltsmak/sort eller ska man bara använda efter smak?
    Gecmis olsun, allah sana sifa versin....stackars vännen, hoppas att det inte är allvarligt o att du blir bra snart..ta hand om dig o krya på dig :)

    ReplyDelete