Välkomna till Leylas mathörna

Yemek tariflerimin turkce ile istiyorsaniz yoruma mesaj/e-mail birakin size gönderirim.

Som handlar om mat från det turkiska och svenska köket, deras kulturs inverkan på matkulturen. Ni kommer också finna en del inlägg om barn o föräldrar m m. Hoppas ni hittar något matnyttigt i arkivet till höger. I will be happy if you leave a note in my guestbook!!

Saturday, June 27, 2009

Nybakat bröd a la Sara


Idag var jag duktig...först gick jag o syrran en ordentlig promenad, sedan bakade bröd till frukosten..igår fick jag ett recept från en arbetskamrat o kände att jag måste prova det o så blev det..det receptet var jätteenkelt och gott som går att slänga ihop på 10 min om man har ingr hemma, sen behövs det ingen jäsning heller då man använder bikarbonat o bakpulver till jäsningen...jag anser också att receptet är nyttigt då man använder rätt så hälsovänliga varor :) sedan blev det en hälsosam efterrätt med sommarfrukter.
Då jag inte hade morötter hemma, hackade jag i soltorkade tomater och färsk rosmarin mmm mums blev det. Döper härmed receptet till
brödlimpa a la Sara
Ingredienser:

5 dl rågsikt
2 dl havregryn
1 dl solroskärnor
1 dl krossat linfrö
2 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 tsk salt

Blanda allt väl. Tillsätt sedan:
5 dl filmjölk
0,5 dl sirap
1 grovriven morot

Blanda och häll i en smord brödform. Grädda längst ner i ugnen i 200 grader, ca 1 timme

No comments:

Post a Comment