Välkomna till Leylas mathörna

Yemek tariflerimin turkce ile istiyorsaniz yoruma mesaj/e-mail birakin size gönderirim.

Som handlar om mat från det turkiska och svenska köket, deras kulturs inverkan på matkulturen. Ni kommer också finna en del inlägg om barn o föräldrar m m. Hoppas ni hittar något matnyttigt i arkivet till höger. I will be happy if you leave a note in my guestbook!!

Thursday, October 22, 2009

Hemgjord turkisk ost ( feta ost) KöyPeynir ve Labne peynir


Turkisk Feta ost/ Köy Peynir


Turkisk akawi ost/ Beyaz peynir



Turkisk feta ost/ KöyPeynir


Färskost/Labne peynir

Merhaba... Vill gärna dela med mig av det här underbara receptet på egen hemgjord ost alltså feta ost, mozzarella ost, färskost
När jag var i turkiet i somras så ville jag jättegärna ta med deras goda ostar men eftersom vi turnerade genom turkiet så skulle de inte hålla hela vägen till Sverige. Så när jag väl vara hemma så beställde jag mjölk av en mjölkbonde här i närheten och började mixtra mig fram, jag har provat 3 olika recept som kommer senare nästa vecka efter min andra tenta. Mamma brukade för några år sen göra feta ost till oss, men orkade inte längre.

Det blir mycket billigare en de utländska ostsmakerna i livsmedelsbutikerna och blir jättegoda ostar. Hittils har jag gjort 170 l mjölk till ost och har fått ca 30-35 kg olika ostar.

Här följer lite bilder på mina ostar, jag lägger in bilder på den mjuka fetaosten senare (missade o fota den innan familjen åt upp den :) )

3 comments:

  1. Peynirin cok guzel gorunuyor Leylacim,
    Ellerine saglik.Rica etsem, Ingilizce ya da Turkce tarifini bana gonderebilir misin?
    Tesekkur ederim,
    Hayriye

    ReplyDelete
  2. oj oj ojj süper gözüküyor bunlar yaa ellerine saglik Leylacim en kisa zamanda tarifini bekliyorum.Satin alinan peynirler gercekten cokta pahali ve ev yapimi peynirlerde daha sagliklidir diye düsünüyorum ben...

    ReplyDelete
  3. Merhaba kizlar..Hepsi peynir tarifler bu gece yazacagim... Sizde deneyin, cok kolay ve ev peynirler daha tadisi var.

    öpucukler
    Leyla

    ReplyDelete