Välkomna till Leylas mathörna

Yemek tariflerimin turkce ile istiyorsaniz yoruma mesaj/e-mail birakin size gönderirim.

Som handlar om mat från det turkiska och svenska köket, deras kulturs inverkan på matkulturen. Ni kommer också finna en del inlägg om barn o föräldrar m m. Hoppas ni hittar något matnyttigt i arkivet till höger. I will be happy if you leave a note in my guestbook!!

Monday, March 23, 2009

Aubergine och zucchiniröra / Sarimsakli patlican kabak







Ingredienser:

5 Aubergine
5 Squash ( mindre sorten, ca 10-15 cm långa och smala)
1 ägg
4 vitlöksklyftor
margarin, olivolja
2 dl vatten
salt, cayennepeppar, purlibiber

Tillagning:
  • Nagga auberginerna och lägg dem i en ugnsfast form och sätt in i ugnen på 230 c i ca 20 min tills de ser lite grillade ut. Skala dem genom att dra av skinnet lite försiktigt.
  • Finhacka dem. Bryn lite smör i en panna, rör ihop ägget i pannan, pressa över 2 vitlöksklyftor, tillsätt nu aubergineröran i pannan.
  • Bryn ca 5 min, tillsätt 1 dl vatten, salt, cayennepeppar,purlibiber och låt det puttra i ca 10 min på medelvärme.
  • Fintärna squashen. Bryn nu lite olivoja och margarin i en annan panna.
  • Pressa i 2 vitlöksklyftor, tillsätt squashtärningarna. Bryn i ca 5 min och tillsätt sedan salt,cayennepeppar, purlibiber och låt det puttra i ca 10-15 min.
  • Om man vill kan man mixa rörorna i en matberedare och ha som dip eller röra till buffén. Jag brukar bara pressa dem med en stor slev så det finns hela bitar kvar och äter med tunnt libanesiskt bröd (Pitabröd eller libabröd).
  • Lägg upp rörorna på en tallrik ihop med tunnbröd och ät med brödet. Smaklig måltid.

No comments:

Post a Comment