Välkomna till Leylas mathörna

Yemek tariflerimin turkce ile istiyorsaniz yoruma mesaj/e-mail birakin size gönderirim.

Som handlar om mat från det turkiska och svenska köket, deras kulturs inverkan på matkulturen. Ni kommer också finna en del inlägg om barn o föräldrar m m. Hoppas ni hittar något matnyttigt i arkivet till höger. I will be happy if you leave a note in my guestbook!!

Tuesday, March 10, 2009

Fullkornspasta m spenat o kyckling / Ispanak ve tavuk ile makarna

Ja, nu ligger hela familjen i magsjukan...usch att den inte ger sig och försvinner snart...min lille har nästan torkat ut..går det inte över idag får vi lägga in honom på sjukhus för dropp sa läkaren....så jag håller tummarna för att det ska gå över snart...sån hönsmamma man är så försöker jag ta fram allt till dem och lagar olika saker men de vill inte äta något o jag förstår dem,, det är hemsk...



jag lagade igår en jättegod o nyttig fullkorns pasta med spenat o kyckling, men ingen kunde äta ändå :(

Nedan följer receptet på pastan:

Ingredienser:
200-300 gr bladspenat
1 gullök
400 gr fullkornpasta
1 dl fetaost
1-2 kycklingbröstfiléer
olivolja, margarin
salt, purlibiber
vatten till pastakokningen

Tillagning:
  • Koka vattnet, när vattnet kokat upp tillsätt salt och pasta. Koka tills pastan är ätbar, ca 10-15 min
  • Skölj kycklingfiléerna, finstrimla dem.
  • Bryn lite olja i en stekpanna. Tillsätt den finstrimlade kycklingfiléen.
  • Hacka gullöken, tillsätt i stekpannan. När gullöken mjuknat tillsätt nu den sköljda spenaten och rör inte om utan lägg ovanpå löken och kycklingen i stekpannan bara. Låt det puttra litegrann i ca 7-10 min. Krydda nu och salta blandningen. Rör om. Låt det svalna!
  • Mosa nu fetaosten med en gaffel, blanda i den svalnade spenatblandningen.
  • När pastan är färdig och häll ut vattnet.
  • Blanda pastan och spenatblandningen i djup form eller skål.
  • Servera nu med en god grönsallad, nyttigare än så kan det inte bli :)

Smaklig måltid!

No comments:

Post a Comment